News

東文研セミナー 「演劇の中の庭園:明末庭園のジェンダー空間とその伝奇劇中における表現」 のお知らせ

東洋文化研究所では、徐芃(Xu Peng)先生(Assistant Professor, Modern Languages and Cultures, Virginia Military Institute)をお迎えして、東文研セミナーを開催いたします。

徐先生は中国明末の演劇史がご専門ですが、北京大学在学中、京劇のコンテストで賞を受けておられます。セミナーの一部の時間を使って、昆曲の一節の歌い方もご指導いただく予定です。ふるってご参加ください。



日時:2015年1月7日(水)午後1時~2時40分

場所:東洋文化研究所 3階第1会議室

講師:徐芃(Xu Peng), Assistant Professor, Modern Languages and Cultures, Virginia Military Institute, 東洋文化研究所訪問研究員

題目:演劇の中の庭園:明末庭園のジェンダー空間とその伝奇劇中における表現
   Garden Onstage: Gendered Spaces in Late-Ming Gardens and Their Representations in Chuanqi Drama
   戲劇表演中的“園林”:晚明園林的性別空間及其在傳奇劇中的表現

司会:大木 康(東洋文化研究所 教授)

使用言語:中国語(適宜日本語通訳あり)

要旨:
As a literary distinction of late-Ming chuanqi drama, garden scenes abound. In the late-sixteenth- and early-seventeenth centuries, they were typically performed in private theaters set in private gardens. Thus the garden is at once the location of the theatrical event and the setting of the drama per se. This special garden, which is at once literary and historical, onstage and offstage, is ontologically different from other garden types examined in the earlier studies of many disciplines—landscape studies, urban planning, cultural studies, architecture, literature, and theater history—which have treated gardens as geographical locales, economic enterprises, or aesthetic objects and experiences. Drawing on recent scholarship of performance studies, this study rereads some garden scenes against the backdrop of garden history and considers how gender-related spatial arrangements affected both the literary design and theatrical performance of chuanqi drama.

晚明傳奇劇的文學特色之一是其繁多的園林場景。在十六世紀末和十七世紀初,這些園林場景常常在私家園林的私人劇場中上演。於是這些場景中的園林便具有雙重身份:既是戲劇表演的場所,也是戲劇故事的背景。這樣一個特殊的“園林”——是文學的,也是歷史的;是臺上的,也是臺下的——區別於作為以往各類研究(景觀學、城市規劃、文化研究、建築學、文學和戲劇史)的對象的園林。它不能被單純定義為地理空間或者營利模式,也不是審美的對象和經驗。借重“表演研究”的學術方法,本文將在園林史的背景上重新解讀傳奇劇本中的“園林”,並且分析“園林”的性別空間對於傳奇劇本的文學面貌和場上表演有怎樣的影響。

担当:大木



登録種別:研究会関連
登録日時:unDec2111:28:052014
登録者 :大木・藤岡
掲載期間:20141221 - 20150107
当日期間:20150107 - 20150107