※本科目はオンライン講義に移行する可能性があります。オンライン参加のための会議室URL等は、UTASの本科目ページでご確認ください(会議室URLは更新される可能性がありますので、毎週の講義前にUTASを確認してください)。
授業の目標・概要/Course Objectives/Overview
Students will first understand the key concepts of community health action in global health. Thereafter, they will learn basic tools for action and research in community health.
本特論では、参加者はコミュニティに着目したグローバルヘルスの基礎となる重要な概念を理解した後に、研究および実践における方法論について学んでいく。
科目番号/Course ID Number |
41022121 GME-IH6121L3 |
---|---|
分野/Field | 健康論 |
単位/Credit | 2 |
場所/Venue | 医学部3号館 S102 |
授業時間/Semester/Time |
S1 金曜3限、金曜4限 Fri. 3rd & 4th |
使用言語/Language | 英語 English |
授業予定/Schedule |
The class is scheduled to start on April 3, 2020 at Room S101 or S102 in Medical Bldg. No.3. 1. Key concepts of community health action 1-a. Health, community, and global health 1-b. Community development and sustainability 1-c. Primary health care 1-d. Health promotion 1-e. Human rights 1-f. Health behavior theory 2. Methods and tools for community health action and research 2-a. Community-based participatory research 2-b. Medical anthropology 2-c. Qualitative research method 2-d. Hard-to-reach population research method 2-e. Research integrity 2-f. Quantitative, qualitative, and mixed methods research 2-g. Positive deviance approach |
履修上の注意/Notes on Taking the Course |
Contact Akira Shibanuma (shibanuma@m.u-tokyo.ac.jp) and Junko Kiriya (jkiriya@m.u-tokyo.ac.jp) before enrollment. 受講希望者は事前に柴沼助教(shibanuma@m.u-tokyo.ac.jp)及び桐谷助教(jkiriya@m.u-tokyo.ac.jp)へ連絡して下さい。 |
キーワード/Keywords | |
教科書/Textbooks | Reading assignment will be distributed before a class (if any). |
参考書/Books for Reference |
1. R Pascale, J Sternin & M Sternin. 2010. The power of positive deviance: how unlikely innovators solve the world’s toughest problems. Harvard business press: Boston, Massachusetts 2. Some lecturers have reading assignment (to be distributed, if any) |
授業の方法/Teaching Methods |
Students are expected to participate in the class actively. Each class includes lectures, group discussions and presentations based on such discussions. 受講者は講義での議論に積極的に参加することが求められる。講義は、レクチャー、グループディスカッション、ディスカッション内容の発表からなる。 |
成績評価方法/Method of Evaluation |
Attendance, participation, and a term paper. 出席、ディスカッションへの参加、課題の提出 |
その他/Others |