ASNET -東京大学 日本・アジアに関する教育研究ネットワーク--

科目情報

国際地域保健学特論Ⅰ/ Community and Global Health Tokuron 1

神馬征峰/Masamine Jimba

※本科目はオンライン講義に移行する可能性があります。オンライン参加のための会議室URL等は、UTASの本科目ページでご確認ください(会議室URLは更新される可能性がありますので、毎週の講義前にUTASを確認してください)。

授業の目標・概要/Course Objectives/Overview

Students will first understand the key concepts of community health action in global health. Thereafter, they will learn basic tools for action and research in community health.
 
本特論では、参加者はコミュニティに着目したグローバルヘルスの基礎となる重要な概念を理解した後に、研究および実践における方法論について学んでいく。

科目番号/Course ID Number 41022121
GME-IH6121L3
分野/Field 健康論
単位/Credit 2
場所/Venue 医学部3号館 S102
授業時間/Semester/Time S1
金曜3限、金曜4限 Fri. 3rd & 4th
使用言語/Language 英語 English
授業予定/Schedule The class is scheduled to start on April 3, 2020 at Room S101 or S102 in Medical Bldg. No.3.
 
1. Key concepts of community health action
1-a. Health, community, and global health
1-b. Community development and sustainability
1-c. Primary health care
1-d. Health promotion
1-e. Human rights
1-f. Health behavior theory
 
2. Methods and tools for community health action and research
2-a. Community-based participatory research
2-b. Medical anthropology
2-c. Qualitative research method
2-d. Hard-to-reach population research method
2-e. Research integrity
2-f. Quantitative, qualitative, and mixed methods research
2-g. Positive deviance approach
履修上の注意/Notes on Taking the Course Contact Akira Shibanuma (shibanuma@m.u-tokyo.ac.jp) and Junko Kiriya (jkiriya@m.u-tokyo.ac.jp) before enrollment.
 
受講希望者は事前に柴沼助教(shibanuma@m.u-tokyo.ac.jp)及び桐谷助教(jkiriya@m.u-tokyo.ac.jp)へ連絡して下さい。
キーワード/Keywords
教科書/Textbooks Reading assignment will be distributed before a class (if any).
参考書/Books for Reference 1. R Pascale, J Sternin & M Sternin. 2010. The power of positive deviance: how unlikely innovators solve the world’s toughest problems. Harvard business press: Boston, Massachusetts
2. Some lecturers have reading assignment (to be distributed, if any)
授業の方法/Teaching Methods Students are expected to participate in the class actively. Each class includes lectures, group discussions and presentations based on such discussions.
 
受講者は講義での議論に積極的に参加することが求められる。講義は、レクチャー、グループディスカッション、ディスカッション内容の発表からなる。
成績評価方法/Method of Evaluation Attendance, participation, and a term paper.
 
出席、ディスカッションへの参加、課題の提出
その他/Others